Kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése intézményünkben
CÉLJAINK:
-
Újszerű tanulásszervezési eljárások bevezetése.
-
A projektben részt vevő pedagógusok továbbképzéseken sajátítsák el a legkorszerűbb
módszertani-metodikai ismereteket, és ezeket alkalmazzák munkájukban.
-
Eszközparkunk modernizálása, az oktatásban elterjed a infokommunikációs
technikák alkalmazása.
-
Újszerű tanulásszervezési eljárások bevezetése, kooperatív tanulási technikák
alkalmazása, a projektmódszer, témahét megszervezése.
-
Tanulóink ismereteinek multikulturális és interkulturális tartalmakkal
való kiegészítése.
-
A projektben részt vevő pedagógusok innovatív tevékenysége az egész nevelőtestület
tevékenységére pozitív hatást gyakoroljon.
-
Célunk, hogy ez minél jobban kiteljesedjen, és több tanulócsoportnál is
megvalósuljon az új típusú tanítási és tanulási technikák alkalmazása.
A nevelő-oktató munka során kiemelten figyelembe kell venni:
-
az egyéni képességeket
-
az azonos esélyek biztosítását
|
-
az integrációs nevelést
-
az önálló intézményi innovációt
-
a készségközpontú oktatást
|
-
az új, korszerű oktatási programok bevezetését
-
a kulcskompetencia-területek fejlesztését
|
KULCSKOMPETENCIÁK:
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia
Az évek során a gyermekek egyre növekvő terjedelmű és bonyolultságú
szövegekkel találkoznak, azonban ezek elemző feldolgozásához, befogadásához
segítségre van szükségük. Hasonló segítségre van szükségük a szóbeli és
írásbeli szövegalkotás terén is.
A javasolt fejlesztés várható hatásai:
A szövegértés tanításának egyik módszere a kommunikáció, hiszen a feladatmegoldások,
az ellenőrzés, az értékelés folyamatos eszmecserét feltételeznek a tanár
és a tanulók között. A szövegértés-szövegalkotás gyakorlása minden műveltségterület
feladata. Kívánatos, hogy a foglalkozások megszervezésének alapját az egyéni
tempó, képességek, problémák képezzék. Célunk, hogy feloldja az olvasási
kudarcok által okozott szorongásokat. A kisiskolások nevelésének legkiválóbb
hagyományait meg kell őrizni és tovább fejleszteni. Az alternatív pedagógiák
jól bevált gyakorlati tapasztalatait felhasználva, új utakat keresve a
tanulók kommunikációs kultúrájának eredményesebb fejlesztéséhez.
Matematikai-logikai kompetencia
Cél, hogy élet közelbe lehessen hozni az elvont matematikai ismereteket,
a matematikai logika más tartalmi területeken aló felhasználásával eredményesen
tudják fejleszteni a tanulók problémaazonosító és megoldó képességeit,
és fel tudják használnia matematika eszköztárát a legkülönfélébb hétköznapi
jelenségek modellezésére.
Idegen nyelvi kompetenciák
Ezen a területen a szövegértés és szövegalkotás idegen nyelven szóban
és írásban, a kommunikációs szándékok megértése és érthető kifejezése,
valamint az adott idegen nyelvhez kapcsolódó szociolkultúrális ismeretek
és azok alkalmazásának fejlesztése a cél. Ezzel lehetővé válik az azonos
területen belüli differenciált képességfejlesztés, egyéni ütemű haladás
biztosítása és az összefüggések hatékonyabb feltárása.
Infokommunikációs technológiák kompetencia
Az IKT ismerete és használata a munkaerőpiac egyes területein alapvető
követelmény, más területein esélynövelő tényező. Az IKT kompetenciák jelentik
egyrészt az eszközjellegű informatikai alkalmazások ismeretét, másrészt
azok kreatív használatát a munkavégzés során és a hétköznapi életben egyaránt.
Az IKT módszerek megjelenése lehetőséget teremt egy átfogó módszertani
megújulásra, alkalmazásuk során elkerülhetetlen, hogy átgondolják a pedagógusok
a tananyagot, a fejleszteni kívánt készségeket, átszervezzék a megtanítandó
információkat. Elősegíti a NAT célkitűzéseinek megfelelően az egyénre szabott
tanulási követelmények érvényesülését, a differenciált tanulásszervezési
eljárások elterjedését, valamint a hatékony és önálló tanulás kialakulását.
Digitális készségek fejlesztése:
A digitális tartalmak, taneszközök iskolai oktatásban való használatát
elősegítő fejlesztés. A program végére a tanórai tevékenységek 25%-a IKT
eszközök bevonásával és segítségével valósul meg.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|