
A legnagyobb magyar kritikai realista író. Tiszacsécsén született, apja
vállalkozó szellemű kisparaszt, édesanyja félárva paplány volt. A hányatott
életű családdal végiglakta Szatmár, Szabolcs és Zemplén megye számos faluját.
Középiskoláit 1891 és 99 között Debrecenben, Sárospatakon és Kisújszálláson
végezte, majd teológiai, jogi és bölcsészeti tanulmányok után 1903-ban
Az Ujság című liberális polgári lap munkatársa lett.
Első érett műveit a
Hét krajcár című kötetben
közzétett novellákat 1908 táján írta. Ekkor szabadult meg az elődök nyűgöző
hagyományától, az úri Magyarország ízlésétől, találta meg saját hangját,
és kötött életre szóló barátságot Ady Endrével. A magára talált Móricz
a novellái után regényben írta meg a magyar falut (
Sárarany, 1911),
majd a kisvárost (
Isten háta mögött, 1911) és a dzsentrit (
Nem
élhetek muzsikaszó nélkül, 1916). A gyár és a bánya életét is ábrázoló
nagy regényének (
Jó szerencsét,
1914) befejezését a háború kitörése
akadályozta meg. A hátországban és a lövészárkokban - ahol mint haditudósító
járt - szerzett élményei hamar felismertették vele a háború igazi arcát.
Irodalmunk legjobb háborúellenes elbeszélését (
Szegény emberek)
1916-ban jelentette meg. Első írói korszakát lezáró nagy regényében
A
fáklyában 1917 a ferencjózsefi Magyarország átfogó kritikájára vállalkozott.
Az 1918-19-i forradalmakat örömmel üdvözölte. A Vörösmarty Akadémiának
alelnöke, az írói direktóriumnak tagja, a Néplapnak egyik szerkesztője
volt. 1919-es szereplését követően azonban kizárták a Petőfi Társaságból,
a Kisfaludy Társaságból és a csendőrök is meghurcolták. 1922-ben az Est-lapoknak,
az egyik legnagyobb korabeli kapitalista lapkiadó vállalatnak lett a munkatársa.
Forradalmi múltját az üldöztetések és gondok közepette sem tagadta meg,
ezt az utat azonban egyenlőre járhatatlannak vélte. Haladó eszményeihez
való hűségéről a gyermekkorát felelevenítő
Légy jó mindhalálig c.
regényében (1920) vall. Az úri Magyarországot bíráló szemmel figyelte,
riportjaiban, cikkeiben napirenden tartotta a megoldandó társadalmi kérdéseket:
hírt adott a parasztság nyomoráról, az egykéről, a külvárosok életéről.
Amikor azonban gyors stabilizációról beszéltek, a dzsentrik haláltáncát
ábrázoló regényei (
Kivilágos kivirradtig, 1926;
Úri muri,
1928;
Forró mezők, 1929) mutatta meg, hogy ez a világ nem stabilizálható.
A dzsentriréteg egyes tagjai iránt táplált rokonszenvével is leszámolt
második írói korszakát (1919-1930) lezáró regényében, a
Rokonokban
(1930).
Utolsó írói korszakában (1930-1942) a népi világot
(
Barbárok, 1932;
A boldog ember, 1935), a népi jellemet rajzolta
mind nagyobb szeretettel, megmutatta az úri és a népi élet kibékíthetetlen
ellentétét, és a gyermekkorát idéző novellák után megírta élete regényét
(
Életem regénye, 1939). A reformokban mind kevésbé hitt, egyre inkább
a népi forradalom gondolata felé tájékozódott. Így támasztotta fel a népdal
motívumaira épített, csodálatos szépségű regényben az 1848-as idők társadalmi
felszabadulásáért és a nemzeti függetlenségért küzdő betyárját Rózsa Sándort.
(
Rózsa Sándor a lovát ugratja, 1941;
Rózsa Sándor összevonja
szemöldökét, 1942). Utolsó éveiben új élményterület meghódítására is
gondolt, a proletariátus életével ismerkedett (
Csibe-novellák;
Árvácska,
1941). A munkásság és parasztság összetartozásának kérdését a Kelet Népében
(1939-42) is tisztázni törekedett.